Blog ini tentang Embun, ditulis oleh Ummi dan Ayahnya buat kenangan Embun masa hadapan.
RSS

Wednesday, December 9, 2009

Embun Menjadi Syabnam

Anak perempuan saya cepat menyesuaikan dirinya di tempat baru dengan cuaca dan iklim yang baru. Jika saya dan Mawar menghadapi kekeringan kulit dan sebagainya tetapi Embun langsung tidak mempunyai apa-apa masalah berkaitan cuaca di musim panas. Pada saya dia kelihatan sangat comel, kulitnya cerah. Jika suhu terlalu panas kulitnya akan kelihatan sedikit kemerahan, tetapi dia tidak apa-apa. Keadaan kesihatannya sangat baik dan dia membesar dengan cepat. Buat masa sekarang ini dia tidak makan dan minum apa-apa kecuali susu ibunya sahaja. Sewaktu datang ke Islamabad beratnya cuma 2.9 kg, tetapi sekarang dia sudah menjadi lebih berat. Pada 15 Jun yang lepas sewaktu membawanya ke klinik kesihatan bayi untuk suntikan, beratnya sudah mencecah 4.2 kg. Sekarang mungkin sudah hampir 5 kg.

Semalam kami semua ke Pasar Kohsar terletak di Sektor F6, tidak berapa jauh dari tempat tinggal kami. Penjual di sebuah kedai sangat tertarik dengan dengan Embun dan bertanyakan namanya kepada saya. Saya memberitahu namanya Embun dan jika diterjemah dalam bahasa Urdu namanya menjadi Syabnam, dan jika dalam bahasa Arab, ia menjadi Nadaa. Orang Pakistan sangat sukar menyebut Nadaa, tetapi nama Nida adalah sangat popular dan biasa. Penjual yang bernama Imran itu sangat menyukai nama baru Embun- Syabnam. Semasa kami membayar di kaunter dia menghadiahkan satu mangkuk seramik kecil yang cantik, untuk Syabnam.

No comments:

Post a Comment