Blog ini tentang Embun, ditulis oleh Ummi dan Ayahnya buat kenangan Embun masa hadapan.
RSS

Wednesday, December 9, 2009

Syafakillah

Sudah lama saya tidak pernah berasa bimbang, gusar dan sangat sedih begini, kali terakhir mungkin sewaktu menerima berita bahawa ibu saya diserang angin ahmar dan menjadi lumpuh sebelah badan tujuh tahun yang lalu. Tapi kali ini ia berkenaan dengan Embun dan lebih perit lagi saya terpaksa membuat pilihan antara dua pilihan yang sangat sukar. Kerana kedua-dua pilihan tersebut mempunyai risikonya yang tersendiri.

Embun diserang jaundis dengan teruk ketika umurnya cuma 3 hari dan telah diarahkan masuk ke wad. Dia terus diberi rawatan terapi lampu (phototherapy). Oleh sebab bacaan tahap kekuningannya terlalu tinggi, doktor ingin melakukan prosedur pemindahan darah (ET) ke atasnya dan memerlukan kami untuk memberikan persetujuan secara bertulis. Jika kami tidak bersetuju dengan dengan prosedur tersebut Embun akan berisiko mengalami kecacatan seperti lumpuh, pekak, buta, malah kematian. Dan jika kami bersetuju risikonya juga besar iaitu reaksi pemindahan darah yang negatif, komplikasi dan jangkitan kuman yang juga boleh membawa kepada kematian sekiranya prosedur ET tersebut gagal. Akhirnya setelah berbincang dengan doktor dan membuat sedikit pembacaan kami bersetuju untuk melakukan prosedur ET sekiranya itu yang difikirkan perlu oleh pakar paediatrik.

Tetapi pada malam itu kami diberitahu oleh doktor bahawa Embun sudah tidak memerlukan ET kerana bacaan darahnya sudah turun dengan drastik sekali, iaitu 300 berbanding 495 sewaktu dia mula-mula dimasukkan ke wad. Itu sangat-sangat melegakan kami dan Mawar menyambut berita itu tangisan gembira dan terharu. Alhamdulillah.

Embun masih lagi di hospital, petang tadi sewaktu menghantar susu badan yang telah di sediakan oleh Mawar kepadanya di hospital saya melihat dia menangis dengan kuat. Terdapat kesan-kesan jarum dengan banyak di kedua-dua belah tangan dan kakinya. Terdapat juga kesan kemerah-merahan di perutnya dan bintik-bintik kemerahan di kebanyakan bahagian badannya. Doktor pun belum pasti jika ianya kesan daripada kepanasan terapi lampu atau alahan kepada jenis lampin yang digunakan. Setakat petang tadi bacaan darah Embun sudah menurun ke 205 dan doktor membayangkan dia akan dibenarkan pulang lusa, Khamis.

Ada banyak sebab untuk bayi baru lahir menjadi kuning. Bayi yang dilahirkan pra-matang lebih cenderung terkena kuning iaitu sebanyak 80% daripada bayi lahir cukup bulan. Sekiranya kekuningan datang terlalu awal contohnya hari pertama kelahiran, ini mungkin disebabkan oleh tersumbatnya pundi hempedu akibat kecacatan lahir. Antara penyebab lain ialah trauma di kepala disebabkan oleh kelahiran secara forceps atau vaccum, jangkitan kuman di dalam darah, jangkitan virus seperti Rubella atau Toxoplasma, masalah tidak serasi dengan darah ibu (Coombs Positive), masalah dengan enzim darah merah (G6PD), hormon thyroid yang rendah (Hypothyroidism) dan masalah hati dan hempedu (biliary atresia, Dubin Johnson). Setelah semua penyebab di atas telah dikenal pasti negatif, jaundis besar kemungkinan disebabkan oleh susu ibu!

Dan kami sangat khuatir jika Embun mendapat jaundis teruk disebabkan oleh susu ibu kerana dia aktif menyusu pada tiga hari pertama. Dan setelah mengetahui fakta ini Mawar terus sahaja memberhentikan segala pengambilan jamu tradisional dan herba-herba yang sebenarnya boleh diambil selepas jangka masa tertentu selepas bersalin. Kami berasa sangat kesal dan menyesal kerana tidak pernah mengetahui apa-apa tentang fakta ini lebih awal. Tetapi ini merupakan pengalaman kelahiran yang pertama dan banyak yang kami perlu belajar dan terokai. Maafkan kami Cik Embun.

No comments:

Post a Comment